Иво Андрић, „Приповетке”

Драги ученици, након ускршњег распуста следи обрада приповедака Иве Андрића Деца, Књига и Панорама. Уколико их нисте пронашли у библиотеци, приповетке можете преузети на следећем линку.

Након што прочитате приповетке у целини, треба да:

  • оставите коментар на овај пост о томе шта је у њима највише привукло вашу пажњу, са кратким објашњењем;
  • припремите се за обраду приповетки Деца и Књига на часу кроз истраживачке задатке који следе. За приповетку Панорама радићете на часу тест разумевања прочитаног.

Истраживачки задаци за читање приповетке Деца Иве Андрића

1. Размисли о мотивима насилног понашања деце. Како би се ти понашао као сведок насиља или део групе која се спрема да почини насиље?

2. Ко се сећа догађаја из детињства? Због чега је изабрано приповедање у 1. лицу?

3.Чега дечак није био свестан? Зашто је желео да буде у друштву с Милетом и Паликом иако њихове поступке није одобравао?

4. Подвуци реченице које описују насилнике и пронађи описе оружја које користе. Шта ти мислиш о поступцима Милета и Палике. Чиме је мотивисан Милетов преображај у насилника? Како се он односио према својим жртвама?

4. Подвуци реченице које описују жртве. Препиши реченице које описују лице малог јеврејског дечака док чека ударац. Протумачи свет у којем се нашао приповедач када је постао део групе.

5. Анализирај реченице које говоре о моралној дилеми приповедача. Када је почео да преиспитује своју одлуку? Спреми се да на часу прочиташ то место у тексту. На који начин он покушава да спасе ухваћеног дечака?

6. На који начин су се после тог догађаја дечаци из улице односили према приповедачу. Како се он тада осећао? Зашто се и после толико година сећа тог догађаја?

7. Размислите о порукама ове приповетке. Потражите значење лексичких одредница расизам и антисемитизам.

Истраживачки задаци за тумачење приповетке Књига

  1. Пажљиво прочитај приповетку Књига и спреми се да на часу говориш о својим утисцима. 
  2. Подсети се са сајта Андрићеве задужбине основних чињеница о животу и раду нашег јединог нобеловца и спреми се да учествујеш у Кахут квизу. 
  3. Чиме вас је ова приповетка изненадила? Како сте се осећали док сте делили необичне страхове главног јунака? Увиђате ли и после читања поменуте страхове као изузетне, онакве каквим их приповедач представља у уводу приче? У каквом сећању је вама остала прва посета библиотеци? Шта је оно што ви тражите у тим просторијама чији су зидови књиге? Када упоредите свој доживљај библиотеке са оним који испољава Андрићев јунак, до каквог закључка долазите?
  4. Потруди се да издвојиш кључне догађаје и према њима начиниш план текста. 
  5. Из које позиције се у уводним пасусима оглашава приповедач? У ком тренутку отпочиње фабула у правом смислу речи? Чему служе почетна разматрања о страху као нечему што је својствено човеку, а што може да се искаже у крајње необичним облицима?
  6. Какав порив доводи дечака у библиотеку? Шта у њој жели да пронађе? Шта вам приповедач открива о дечаковом карактеру? Да ли се на темељу тога може претпоставити величина и интензитет страха који ће постати одређујуће дечаково искуство у причи? Аргументујте своје гледиште.
  7. Од каквих је сродних осећања сачињен дечаков страх? Шта бисте истакли као повод, а шта узрок том страху? Како приповедач, у грубим цртама, „скицира” лик библиотекара? Којој стилској фигури се тим поводом посебно обраћа? Шта све дечак чини не би ли преварио сопствени страх од завршетка семестра и обавезе враћања оштећене књиге у библиотеку? Наведите неке од реченица којима писац дочарава опсесивни страх усељен у дечака. О којим дечаковим особинама, заправо, говори систематичност и посвећеност с којом књигу чува у сандуку, а затим покушава да поправи штету лепком и повезивањем? Шта нам о његовом психолошком стању поручују различити „сценарији” новог сусрета са библиотекаром које врти у глави?
  8. На каква промишљања о детињству вас је ова Андрићева мала „студија” о страху навела?
  9. У каквом тону приповедач приводи крају причу? Зашто дечак није у стању да се радује пошто су његове зебње, напослетку, биле оповргнуте? Како приповедач слика дечаков унутрашњи живот, или назнаке унутрашњег живота после читавог догађаја? Образложите поређење којим се поентира приповетка: дечак „као неки зрео и заморен човек који се потпуно предаје кратким тренуцима одмора и затишја”.

35 thoughts on “Иво Андрић, „Приповетке”

  1. Ове три приповетке су оставиле велики утисак на мене, поготово приповетка ,, Деца“. Највише ми се свидела приповетка ,, Деца“ јер је психолошка приповетка и јер описује садашње ситуације у друштву. ,, Панорама“ је оставила утисак на мене јер представља заненост панорама градова и занемаривање стварног света тог дечака. Приповетка ,, Књига“ ми се свидела јер описује страх дечака око оштећене књиге и мислим да је идеја ове приповетке да су дечији страхови понекад занемарени од стране одраслих и могу да оставе последице.

    Свиђа се 1 person

  2. „Knjiga“, „Deca“ i „Panorama“ su izuzetne pripovetke koje se izdvajaju svojom dubinom, slojevitošću i pažljivo izgrađenim likovima. Kroz ove pripovetke, Andrić istražuje ljudsku prirodu, društvene odnose i kompleksnost istorije i kulture. Njegov precizan stil pisanja i emotivna dubina pružaju dubok utisak čitaocu, ostavljajući ga duboko razmišljajući o suštinskim pitanjima života. Najvise mi je privukla paznju pripovetka ,,Deca“ .

    Свиђа се 1 person

  3. Приповетке „Деца“, „Књига“, и „Панорама“ су дела која својом једноставном грађом али комплексним заплетом одскачу од остатка школске литературе. Приповетке „Књига“ и „Панорама“ имале су мањи утицај на мене у односу на приповетку „Деца“, зато што сам уз ту приповетку имао прилику да освежим стара сећања. Ту је велики акценат стављен на морална питања која се постављају лирском субјекту, као и на његов статус у друштву након доношења одређених одлука.

    Свиђа се 1 person

  4. Све три приповетке имају заједнички мотив, а то је да се лирски субјект сноси са проблемима, изборима и дилемама кроз које он пролази. Приповетка „Књига“ је оставила мањи утицај на мене наспрам приповетки „Деца“ и „Панорама“. У приповетци „Панорама“ лирски субјект описује нам слике које виђа у панорами и он им даје своју сопствену причу које касније у приповетци он виђа у мислима и те ликове на слици он приказује као особе које су као и он, одрасле. У приповетци „Деца“ се приказује његов статус у друштву и околини након доношења одлука које се друштву око њега уопште не допада. Приповетка „Деца“ јасно нам показује тренутно стање у друштву у којем једна одлука која се не свиђа друштву, одмах мења слику особе која је донела ту одлуку.

    Свиђа се 1 person

  5. Само име писца обећава ужитак у читању. Наравно, претпоставка је тачна. Умесно састављене реченице пуне епитета и аутобиографских елемената привлаче једног читаоца попут мене да настави са читањем. Кроз приповетке сазнајемо како је наш чувени нобеловац проживео своје детињство. Већином у сиромаштву, представљао је своје одрастање као нешто што се у том периоду чини као најгоре, али временом се то заборавља и у старости, кроз неку необичну сету, враћа и подсећа. Мислим да ће се сви сложити да је приповетка „Деца“ најинтересантнија(поготово за дечаке), јер подсећа на време када смо се и ми делили по „махалама“ и играли рата. Приповетка „Деца“ својом причом личи на радњу из романа „Дечаци Павлове улице“. Обе стране воде обострану борбу и имају своје „неустрашиве“ вође. Приповетка „Панорама“ има изразито пуно епитета и можемо приметити изузетну наклоњеност писца према географији. Писца панорама уводи у свет маште и доводи га до бескрајних сањарија, али и до конфликата са суседима и друговима. Ипак, како писац наводи, панорама је за њега представљала неки вид неопходне дроге, па је све те препреке занемаривао и препуштао се њеној лепоти. Паре за улазницу једва је скупљао, али је се ипак некако довијао да дође до њих.

    Свиђа се 1 person

  6. Pripovetka „Deca“ Ive Andrića ima mnoge uticaje i važne poruke koje se mogu primeniti u različitim situacijama. Neki od tih uticaja su:Važnost komunikacije: Pripovetka naglašava koliko je važna komunikacija u bilo kojoj situaciji, pogotovo u sukobima. Da su deca razgovarala i pokušala pronaći rešenje umesto da se svađaju, ne bi došlo do ozbiljne situacije.Posledice dela: Andrić naglašava važnost razumevanja posledica svojih postupaka, čak i ako su to male i nevine igre. Njegov lik pokazuje kako nevinost može biti uzrok ozbiljnih posledica.Odnos između pojedinca i društva: Pripovetka pokazuje kako se ponašanje pojedinca može odraziti na celo društvo.Različiti karakteri ljudi: Andrić naglašava kako različiti karakteri mogu dovesti do sukoba i posledica. Neki likovi u pripovetki su bili agresivni i neodgovorni, dok su drugi bili nežni i pažljivi prema drugima.Važnost odgovornosti: Pripovetka naglašava važnost preuzimanja odgovornosti za svoje postupke. Sve ove poruke se mogu primeniti u mnogim situacijama, od međuljudskih odnosa do šireg društvenog konteksta. Andrićeva pripovetka podseća nas na važnost razmišljanja o svojim postupcima i posledicama koje oni mogu imati.

    Свиђа се 1 person

  7. Pripovetke ,,Deca“ i ,,Knjiga“ ostavili su podjednak utisak na mene. Pripovetka ,,Knjiga“ ostavila me je u tumačenju kako bih se ja osećala da me neko maltretira ili da sam ja neko ko maltretira nekog ko je različit od mene. Uz ovu pripovetku prisetila sam se svojih nezgoda iz mladjih dana.
    Iz pripovetke ,,Knjiga“ izvukla sam poruku da nepostoji problem bez rešenja i kada imam neki problem treba da ga podelim sa svojim bliskim osobama jer one mogu da mi pomognu.

    Свиђа се 1 person

  8. Приповетке „Панорама“ и „Књига“ су ма мене оставиле мањи утисак од приповетке „Деца“ јер показује стање у друштву и да не треба увек слушати друге. У приповетки „Деца“ ми је пажњу највише привукло када Миле, Палинка и приповедач иду да туку Јеврејску децу и како је мали дебели јевреј спретан и успео да побегне и после се приповедач плаши Милета и Палинке, али ми се није свидело зашто је приповедач морао да прати њих двојицу јер су вође. У приповетки „Књига“ ми се свидело на почетку како описује страх мале деце и у свакој приповетки има мптов страха, и још ми се свиђа како је приповедач превладао свој страх. Добар део је када покушава да заборави на то да је поцеапао књигу тако што се играо.

    Свиђа се 1 person

  9. Andrićeve pripovetke su ostavile utisak na mene, pogotovo pripovetka „Deca“, zbog toga sto me podseća na detinjstvo kada sam se i ja igrao rata i pravio svoju mahalu verujem kao i većina dečaka. Sviđa mi se opis borbe protiv buckastog dečaka. Ne sviđa mi se to što postoje „pozicije“ u društvu.

    Свиђа се 1 person

  10. Pripovetke ,,Deca“ i ,,Knjiga“ ostavili su podjednak utisak na mene. Pripovetka ,,Knjiga“ ostavila me je u tumačenju kako bih se ja osećala da me neko maltretira ili da sam ja neko ko maltretira nekog ko je različit od mene. Uz ovu pripovetku prisetila sam se svojih nezgoda iz mladjih dana.
    Iz pripovetke ,,Knjiga“ izvukla sam poruku da nepostoji problem bez rešenja i kada imam neki problem treba da ga podelim sa svojim bliskim osobama jer one mogu da mi pomognu.

    Свиђа се 1 person

  11. Pripovetka „Panorama“ na mene je ostavila poseban utisak. Pisac kroz priču iznosi panoramu gradova. Zahvaljujući njegovom pamćenju on nam dočarava izgled i doživljaje „Panorame“. Sviđa mi se to što svet gleda ‘van okvira’. U tom svetu mašte, mogao je slobodno da misli, dočarava zemlje koje se puštaju, daje osobine ljudima koje vidi. Bez obzira što su mu drugi zamerali što tamo ide, on je i dalje bio odlučan da ide tamo bez obzira šta mu drugi kažu. Sve do trenutka kada se zatvorila. I nakon toga on je u svojoj mašti još uvek zamišljao gradove, ljude sa kojima je pričao, prizore koje je do tada mogao da vidi.

    Свиђа се 1 person

  12. Pripovetke „Deca“, „Knjiga“ i „Panorama“ bile su mi jako zanimljive. Najviše mi se svidela Andrićeva pripovetka „Panorama“. U njoj otkrivamo pripovedačevu želju za učenjem i saznavanjem nešto više o gradovima širom sveta. Najviše mi se dopao dolazak panorame i pripovedačeva želja da svakog dana štedi za ono što voli i što ga čini srećnim. Odlazak panorame za njega je bio jako tužan, ali je on svakog dana iznova i iznova u svojoj mašti živeo neku novu, možda čak i bolju panoramu.

    Свиђа се 1 person

  13. Sve tri pripovetke su me naterale da preispitam svoje stavove i vrednosti.
    Najviše mi se svidela pripovetka ,,Deca“. Dirnulo me je to kako je Andrić opisao siromaštvo i odrastanje u teškim uslovima, ali i način na koji deca pronalaze sreću i radost u malim stvarima. Ova pripovetka me je naučila da je sreća važna u životu i da je važno da cenimo ono što imamo.
    Pripovetka ,,Panorama“ me je podsetila na značaj tolerancije i razumevanja među ljudima. Svidelo mi se kako je Andrić opisao sukobe, ali i načine na koje oni mogu da se prevaziđu. Ova pripovetka me je naučila da je važno poštovati različitosti.
    Pripovetka ,,Knjiga“ mi se svidela jer je Andrić uspeo da prikaže značaj knjiga i koliko one mogu da nam promene život.
    Iako su pripovetke napisane pre više od pola veka, poruke koje nose su i dan danas važne.
    Andrić je zaista bio majstor u stvaranju, a njegova dela su i danas inspiracija mnogima.

    Свиђа се 1 person

  14. Pripovetka „Knjiga“ na mene je ostavila poseban utisak. Glavni lik, dečak Latković, koji je nesiguran i sramezljiv, tema kome se pripovetka bavi je njegov strah. Strah kao preterana reakcija na uobičajen događaj koji može svima da se desi. Ta posledica je jer dečak očito nije imao osobu u životu kojoj se mogao obratiti i koja bi ga usmerila na pravi put. Na neki način bilo mi je i smešno sto je skoro dva meseca tugovao i zapuštao u školi. Da bi na kraju bibliotekar samo ostavio knjigu sa strane.

    Свиђа се 1 person

  15. Pripovetka „Panorama ostavila je poseban utisak na mene. Dečaku je panorama postala kao drugi dom. On je tamo stvarao svoju maštu od grada koji je ugledao. Davaoje ljudima koje vidi osobine koje su se njemu lično sviđale, poseban pogled na svet i događaje. I uprkos svim odvraćajima ljudi od panorame, i dalje je nastavljao da ide tamo. Nakon odseljenja on je i dalje maštao o ljudima, gradovima i događajima.

    Свиђа се 1 person

  16. Приповетка “Књига” на мене је оставила најјачи утисак. Дечак који је једва чекао да оде у библиотеку и узме књигу, дошао до дечака који не сме да приђе тој истој библиотеци. Сва та збрка око књиге указала је на другачије размишљање дечака који нема никог поред себе и других што имају старатељску пажњу. Кроз неколико месеци те агонијие, дечак је одлучио да стави тачку. Скупио храбрости и залепио листове књиге, коју библиотекар није ни погледао.

    Свиђа ми се

  17. Приповетка „Деца“ је на мене оставила најјачи утисак. Не свиђа ми се то што у друштву постоји да је неко у друштву главни и то да приповедач није знао да им каже не јер их се плашио. Није ми се ни свидело то што мора да мења своје мишљење, због вишег положаја у друштву. И у опште није лепо раздвајати људе према вери.

    Свиђа ми се

  18. Sve tri pripovetke, „Deca“, „Panorama“ i „Knjiga“ su mi bile zanimljive. Izdvojila bih jednu, a to je „Deca“. U toj pripoveci opisuju se danasnje generacije i odnos prema drugima. Ne treba menjati svoje misljenje zbog viseg polozaja u drustvu. Moje misljenje je da ne treba ljude deliti na osnovu njihove vere i ne treba se tući samo zbog neke igre jer to moze postati ozbiljno.

    Свиђа ми се

  19. Pripovetka „Knjiga“ na mene je ostavila poseban utisak. Strah od toga kako ce bibliotekar reagovati na raspalu knjigu, prosirilo se na dugacak period. Decak prosto nije imao kome da se poveri I to ukazuje na popustanje u skoli, nesanicu, svadanje sa nastavnicima. I prosto ukazuje na to da nije imao starateljsku paznju koju su imala druga deca.

    Свиђа ми се

  20. Pripovetka „Deca“ na mene je ostavila najjači utisak. Nije mi se svidelo to što je jedna obična dečija igra, prerasla u opasnu igru. Borba dečaka da dođe na viši položaj među društvom nije važno tuče Jevreja. Nije mi se ni svidelo to što dele ljude prema veri. Dečak je po meni postupio pravedno, bez obzira što su ga vođe ismevale.

    Свиђа ми се

Постави коментар