Клод Кампањ, Збогом мојих петнаест година

Под псеудонимом Клод Кампањ француски новинар Жан-Луј Дубреј и његова супруга Брижит Ире објавили су неколико романа за децу. Поред романа Збогом мојих петнаест година, знатну читалачку пажњу стекао је роман Деца магле. Брачни пар Дубреј живео је и стварао у Паризу до 1958. године, да би се затим преселио у Канаду. Роман Збогом мојих петнаест година свакако је њихово најпознатије и најпризнатије дело. Недуго по објављивању, књига је продата у 650000 примерака, при чему је највећи део,  чак  450000 примерака, продат у Француској. Данас се роман може читати на више од 11 језика. Аутори скривени иза псеудонима Клод Кампањ у неколико наврата су награђивани поводом овог романа, а исти је био адаптиран и у телевизијску серију.

  1. Пажљиво прочитајте роман и припремите се за разговор о њему. Нацртајте мапу ума са следећим структурним елементима дела: књижевни род и врста, тема, кључни мотиви, јунаци (главни и споредни), место и време радње.
  2. Припремите се да говорите о оним деловима романа (епизодама) које су на вас оставиле најснажнији утисак. Своје утиске о роману унесите у коментаре на овај чланак. (Не заборавите да се потпишете!)
  3. Пронађите Нарвик и Нормандију на карти Европе. Обавестите се о улози Нарвика и Нормандије у Другом светском рату, као и о броју несталих лица током тог рата. Које организације се баве проналажењем несталих у рату?
  4. Обратите пажњу на наслове поглавља. Препишите их у свеску и на основу њих сачините план текста.
  5. Који догађај је покретач радње у роману? Ко је довео до нарушавања равнотеже која је постојала међу становницима и сталним гостом Сунчаног часовника? Због чега?
  6. Ко је приповедач у делу? Због чега су аутори одабрали баш тог јунака за приповедача? Шта су тим уметничким поступком постигли? Шта би се променило да неко други приповеда о овим догађајима.
  7. Због чега јунаци овог романа истовремено трагају за разрешењем тајне и као да стрепе и беже од тог разрешења? Које нове проблеме то разрешење изазива? Како утиче на њихово поимање споственог идентитета, тј. идентитета особе до које им је стало?
  8. Који су кључни докази да је Јан пронашао своје родитеље? Објасни како јунаци постепено до њих долазе.
  9. Колико је важно говорити истину и суочити се са тајнама из прошлости? Зашто је жена која је усвојила Јана прећутала истину о његовом пореклу? Зашто су исто учинили и Јанови родитељи када су усвојили Ингрид? Због чега капетан Ле Мороа доводи Ингрид у Нормандију, у Јанову непосредну близину, када се они иначе вероватно никад не би срели?
  10. Да ли су за усвојену особу важнији родитељи које до двадесете године није ни упознала или оне особе које су их одгајале? Аргументујте свој став и припремите се за дискусију у одељењу.
  11. Обавестите се о стваралаштву композитора чија дела Јан најчешће свира на клавиру и послушајте нека од њих.
  12. Покушајте да одговорите на питање због чега се роман зове Збогом мојих петнаест година. Шта се све променило за главну јунакињу? Шта се за вас мења у овим годинама? Која сећања бисте желели да сачувате?

70 thoughts on “Клод Кампањ, Збогом мојих петнаест година

  1. Роман „Збоом мојих петнаест година“ Клода Кампања ме је одушевио. Писан је са јаком емоцијом и оставио је јаку поруку на мене као читаоца. Прича о младости и тешкоћама које долазе са њом, као и о покушајима да се пронађе сопствени пут у животу, била ми је врло интересантна. Аутор успева да створи упечатљиве ликове. Укратко, препоручио бих овај роман свима који желе да прочитају нешто што ће их и натерати да размисле о својим животима.

    Свиђа се 1 person

  2. Занимљив роман, највећи утисак ми је остао на догађај у коме сазнајемо да су Јанови родитељи живи и да је Ингвилд усвојена од стране Јанових родитеља. Стварно занимљив роман пун разних догађаја, али овај догађај је био неочекиван и зато је по мени најзанимљивији.

    Свиђа се 1 person

      • Један од проблема јесте тренутак када је то Јан сазнао, он то није могао да прихвати као истину, дуго је плакао и онда побегао у шуму, Фани је кренула за Јаном како бих га зауставила и рекла му да Ингвилд то не зна (Да је усвојена) и да то не треба он да јој каже већ Јанови родитељи. Такође сазнајемо пре овог догађаја да је капетан у ствари видео Јана у рушевинама куће, и у тој кући су били Јан и његова тетка за време бомбардовања, а не Јанови родитељи. Ингвилд је по капетановом изговору дошла да научи француски, а у ствари како после сазнајемо да су Јан и Ингвилд брат и сестра, тај изговор више не постоји.

        Свиђа се 1 person

  3. Veoma zanimljiv roman koji govori o veoma uzburkanom životu 15 ipo godšnje Fani. Kako sve se ubrzano menja dolaskom Jana i Ingvild u njen život. Onda sledi iznenadni zaplet kada su „kapetan“ i njegov ratni drug pričali o izgubljenom dečaku iz Drugog svetskog rata. Kako se Janova pomajka ispoveda Janu, pa kasnije i Fani. Sve u svemu preporučujem ovaj roman svima.

    Свиђа се 1 person

  4. Роман „Збогом мојих 15 година“ ми се свидео због сталних „неизвесних“ ситуација. Драго ми је што је Јан пронашао своје родитеље. Док сам се радовао заједно са Јаном јер је открио истину, у исти мах, прича ме је јако подстакла да размишљам о милионима непознате деце која деле исту судбину. Патња њихових родитеља и њих самих верујем да је била огромна. Мир у свету све је нарушенији, па се бојим да се ово не понови само у много већим размерама. Мада, у данашњим временима није потребан рат да би се бебе „случајно“ замениле, нестале или прогласиле мртвом. Роман, поред лепих тренутака, иза себе носи јако тешку истину.

    Свиђа се 1 person

  5. Роман је занимљив и донекле лак за читање, има доста делова који су ми привули пажњу али највише на мене утисак су оставила два дела. Први део је до када Капетан ковори о судбини дечака са Нарвика а други када жена у црњини одводи Фан у посластичарницу и говори о Јановој и њеној судбини

    Свиђа се 1 person

  6. У роману “ Збогом мојих 15 година“
    ми се свидело што је Јан пронашао своје родитеље и да је сазнао ко је он заправо. Оставио је јаку поруку на мене како би било одрастати без родитеља. Јанова помајка га је пазила као своје дете и назвала га је по свом сину и одгајала га је као своје дете. Фани је открила Јану ко је он заправо и одакле потиче.

    Свиђа се 1 person

  7. Roman mi se jako svideo,jer govori o odrastanju dece bez roditelja i njihovom zivotu.Deo u tekstu koji mi se najviše dopao jeste taj kada Jan odlazi kod svoje polumajke i nada se da će saznati nešto o svom poreklu i svojim korenima.Tada mozemo saznati deo price iz Janovog ugla ali kasnije će Fani sve priznati Janu.Jan se tada pomirio sa majkom.On tada saznaje da kapetan Le Maroa zna sve o njemu,priznaje mubda ima žive roditelje i da mu je Ingrid sestra.

    Свиђа се 1 person

  8. Roman mi je privlačio pažnju jer volim da saznajem nove stvari o zivotima osoba koje su usvojene.Mislim da njima treba dati podršku i druziti se sa njima,jer oni su isto deca.
    Nastavnice izvinite sto Vam šaljem dva odgovra ali ovaj prethodni mi se poslao a nisam ga završila.

    Свиђа се 1 person

  9. Роман је занимљив, свидело ми се то што није толико тежак за читање. Велики утисак на мене је оставио тренутак када Јан сазнаје ко је заправо ( од Фани) и ко су му родитељи. Из овог романа се може видети пример одрастања без родитеља.

    Свиђа се 1 person

  10. Уживао сам читајући роман „Збогом мојих 15 година“. Ни један роман ми није био занимљивији од овог. Најснажнији утисак на мене је оставио део када Јан и Фани иду код Јанове „мајке“ и када Јан сазнаје да је усвојен и ко су му прави родитељи.

    Свиђа се 1 person

  11. Роман је врло динамичан и зато је лак и занимљив за читање. Кроз целу причу прати се једна радња и цео роман се врти око исте, што ми се веома допада. Роман лако читалаца држи у неизвесности и то је још један од разлога зашто се веома брзо чита, без обзира на своју дужину.

    Свиђа се 1 person

  12. „Zbogom, mojih petnaest godina“ je knjiga koja prati život tinejdžera koji se suočava sa brojnim izazovima i promenama. Ono što mi je najviše držalo pažnju jeste način na koji autor opisuje likove i njihove emocije, kao i način na koji su se ti likovi razvijali tokom knjige. Takođe, tema odrastanja i sazrevanja je vrlo dobro prikazana, što je doprinelo da se osećam kao da sam se suočio sa istim izazovima kao i glavni lik. Ukratko, ova knjiga je veoma emotivna i predlažem ostalima da pročitaju istu…

    Свиђа се 1 person

  13. Svideo mi se roman, jako je zanimljiv i nije bio težak za čitanje. Najveći utisak na mene je ostavilo otkriće ko je Jan. Dečak koji je bio usamljen i tužan odjednom saznaje da ima roditelje i sestru. Ali kada mu Fani otkrije da Ingvild nije njegova sestra, i da su je njegovi roditelji usvojili kada su njega izgubili, on misli ako joj kaže istinu da će je time povrediti. Svidelo mi se to što su se brat i sestra (Gijom i Fani), međusobno podržavali i ništa nisu krili jedno od drugog.

    Свиђа се 1 person

  14. Roman je jako zanimljiv. Svideo mi se odnos Gijoma i Fani. Čuvali su jedno drugo i neprestano se podržavali. Jako mi se svideo opis Ingvild. I ja je zamišljam kao prelepu, obrazovanu i plemenitu plavokosu devojku. Drago mi je što je na kraju sve ispalo dobro po Jana i što je pronašao svoje roditelje. Samo bih volela da je kraj ispao bolji što se Faninog i Janovog odnosa tiče. I pored malog sivog medveda i nezaboravnog sećanja na zajedničke trenutke opet mi je žao što su se dosta udaljili.

    Свиђа се 1 person

  15. Roman „Zbogom mojih 15 godina“
    Je na mene ostavio jedan veoma lep i divan utisak. U romanu se govori o sudbini dece koju je zahvatio rat, koja su ostajala bez roditelja, koja su govorili o traumama dece. Slicno kao u romanima „Orlovi rano lete“ gde su streljani decaci. Kao i roman „Ana Frank“. U ovom romanu se govori kako je kapetan spasao zivot jednom decaku. Kasnije je tog decaka usvojila jedna zena cije je dete poginulo. Ona kada je bila tesko bolesna ona govori da mu nije prava majka…
    Glavni likovi: Fany, Ingvild, Jan,Kapetan, Gijom
    Tema: Odrastanje i traganje za identitetom
    Knjizevni rod :Epika
    Knjizevna vrsta Roman

    Свиђа се 1 person

Постави коментар